SEO - zoekmachineoptimalisatie

Top Tien Google Ranking Factoren

By mei 17, 2020juni 8th, 2020No Comments

Google is de populairste zoekmachine ter wereld!

google logo
Er zijn meer dan 200 Google-rankingfactoren en Google is verreweg de populairste zoekmachine ter wereld.

Google domineert andere zoekmachines zoals Bing en Yahoo met dagelijks meer dan 5,14 miljard zoekopdrachten op Google. Je wilt dus écht hoger scoren in de zoekresultaten van Google en het is belangrijk om te weten wat de top 10 Google ranking factoren zijn zodat jij daarop kan inspelen met jouw eigen website.

De top tien Google ranking factoren voor jouw website zijn:

1 – Inhoud van hoge kwaliteit

Nog steeds geldt: Content is King! Als je inhoud kunt maken die uniek, nieuw en nuttig is voor gebruikers, dan zal Google deze hoger scoren op de resultaten van de zoekmachine-pagina’s (SERP’s).

Google besteedt speciale aandacht aan de kwaliteit van jouw inhoud. Hoe geoptimaliseerd jouw website ook is, als jouw inhoud niet waardevol is, kan je geen hogere rankings verwachten.

Dit betekent dat je inhoud dus origineel, uniek en waardevol moet zijn.

Je moet daarom berichten maken die de vragen van je lezer beantwoorden, waarde hebben en origineel zijn. Als jouw inhoud dubbel of vergelijkbaar is met andere webpagina’s, kan dit een negatieve impact hebben op jouw SEO. Om te beginnen kan Google jouw pagina mogelijk niet indexeren en rangschikken.

En als je regelmatig dubbele inhoud publiceert, vertraagt ​​Google het crawlen van jouw website!

Actuele en nieuw inhoud

Een andere manier om de kwaliteit te verbeteren, is door deze fris en up-to-date te houden. Door je berichten regelmatig bij te werken en nieuw informatie toe te voegen, stuur je een positief signaal naar de zoekmachine.

Contentversheid speelt een grote rol als je onderwerpen behandelt die betrekking hebben op nieuws of trends. Voor dergelijke onderwerpen geeft Google de voorkeur aan pagina’s met de laatste informatie.

Als je bijvoorbeeld schrijft over de wereldwijde gezondheidscrisis, moet je bericht nieuws en recente onderzoeken bevatten. En een eenvoudige manier om de nieuwste informatie te vinden om jouw inhoud actueel te houden, is door Google Trends te gebruiken .

google-trends

2 – Backlinks

Na inhoud is de op één na belangrijkste factor van Google ranking backlinks. Ze vormen een belangrijk onderdeel van het rankingalgoritme van Google en het is hoe Google Crawler jouw website vindt voor indexering.

In feite gaan inhoud en backlinks hand in hand, aangezien webpagina’s zonder backlinks nauwelijks organisch verkeer krijgen.

Dus, hoe zijn backlinks belangrijk voor de SEO van jouw site?

Backlinks of inkomende links zijn als een blijk van vertrouwen voor je website. Google telt al die stemmen bij elkaar en controleert of jouw website het verdient om in de top 10 resultaten te staan.

Als je backlinks kunt krijgen van websites met een hoge autoriteit, kan je jouw kansen op een hogere ranglijst vergroten. Dat komt omdat door deze links te verwerven, je een signaal naar Google stuurt dat de inhoud van jouw artikel of pagina betrouwbaar is, omdat verschillende websites ervoor kunnen instaan.

Binnenkort meer over het krijgen van backlinks! Hou hiervoor de Facebookpagina van aDONNAdesign in de gaten.

3 – Zoekintentie

Een andere cruciale rankingfactor voor Google is het matchen van de zoekintentie van jouw inhoud. Zoekintentie is in feite wat een gebruiker zoekt.

Elk zoekwoord is anders op Google en je moet het waarom achter die zoekopdracht begrijpen. Als iemand bijvoorbeeld zoekt naar de beste WordPress-thema’s, zie je dat de resultaten in de top 10 lijstjes bevatten.

Nu kan de zoekintentie variëren op basis van inhoudsformaat en stijl. In sommige gevallen geeft Google bijvoorbeeld alleen video’s en infographics weer in de topresultaten. Dit betekent dat je een video of een infographic moet maken als je voor dat zoekwoord wilt rangschikken.

Daarnaast laat de zoekintentie ook zien waar jouw bezoekers zich in de kopersreis bevinden.

Zijn ze op zoek naar basisinformatie over jouw producten, willen ze een tutorial als een how-to-artikel of zijn ze in de laatste fase en klaar om een ​​aankoop te doen?

Door de zoekintentie te matchen, kan je deze vragen beantwoorden en inhoud creëren waarnaar mensen op zoek zijn. Hier is een voorbeeld waarbij als je op het trefwoord  bananenbrood zoekt, je zult merken dat de resultaten bestaan ​​uit recepten en how-to-artikelen, samen met video’s.

zoekintentie

4 – Laadsnelheid van de website

Het doel is hier niet om jouw concurrenten te verslaan met milliseconden laadtijd. Maar let op hoe snel een pagina laadt voor jouw gebruikers. Google wil dat jouw website snel wordt geladen en een geweldige gebruikerservaring biedt voor jouw publiek.

Om de laadsnelheid van jouw website te controleren, kan je de gratis tool van Google genaamd PageSpeed ​​Insights gebruiken .

Het analyseert jouw website, geeft een score weer voor mobiel en desktop en geeft suggesties voor een nog snellere site.

Een van de manieren om bijvoorbeeld de laadsnelheid van jouw WordPress-website te verbeteren, is door een CDN (content delivery network) te gebruiken. Het zorgt ervoor dat jouw webpagina’s zonder vertraging worden geladen voor jouw gebruikers over de hele wereld. aDONNAdesign adviseert hiervoor hosting via Siteground: daar kan je ook gemakkelijk een CDN instellen!

pageSpeed Insights

5 – Mobiele vriendelijkheid

Sinds Google in 2019 voor het eerst mobiel is geworden, is het essentieel dat jouw website mobiel reageert. Google gebruikt tegenwoordig de mobiele versie van jouw website voor indexering en ranking!

Voorheen gebruikte Google jouw desktop als de primaire versie voor indexering. Maar met 3,7 miljard gebruikers van mobiel internet in de wereld, is het geen verrassing dat Google deze verschuiving heeft gemaakt.

Dus als je jouw ranking wilt verbeteren, is dit het beste moment om jouw website mobielvriendelijk te maken. Vragen hierover? Neem dan contact op met aDONNAdesign want zij kan jouw ook helpen hiermee!

6 – Domeinautoriteit

De volgende Google-rankingfactor waaraan je moet werken, is de domeinautoriteit (DA) van jouw website . Het is een rankingstatistiek die de expertise van jouw site over een bepaald onderwerp laat zien en het vermogen om te rangschikken op zoekmachines.

Domeinautoriteit is gemaakt door Moz en kent een score toe tussen 1 en 100. Hoe hoger je domeinautoriteit, hoe groter je kans op ranking op Google: daarom moet je gewoonweg geweldige inhoud moet maken die gericht is op jouw branche!

Om een ​​idee te krijgen welke onderwerpen jouw bezoekers leuk vinden, kan je gebruik maken van  MonsterInsights om de populairste pagina’s op jouw website ontdekken .

Maak met deze informatie vervolgens hoogwaardige inhoud rond deze onderwerpen om jouw actuele autoriteit te vergroten! Als gevolg hiervan zal Google jouw site gaan herkennen als een expert op dit gebied, jouw domeinautoriteit een boost geven en jouw pagina’s in de top 10 van zoekresultaten gaan rangschikken.

logo monsterinsights

7 – Zoekwoordoptimalisatie

Naast het maken van inhoud en het verkrijgen van backlinks, is een van de meest voor de hand liggende rankingfactoren het gebruik van zoekwoorden op jouw website. Lees meer hierover in dit artikel over zoekmachineoptimalisatie.

adonnadesign-seo-met-yoast-en-google

8 – Website structuur

Hoewel zoekwoordoptimalisatie belangrijk is, is een andere factor waar je naar moet kijken de structuur van je website, vooral als je op het punt staat een website te lanceren.

De architectuur van jouw website is belangrijk vanuit het perspectief van crawlen en indexeren. Hiermee kunnen Google-crawlers jouw website en de pagina’s ervan gemakkelijk vinden.

En om de structuur van de website te verbeteren, kan je beginnen met het maken van een sitemap . Een sitemap bevat alle belangrijke pagina’s waarvan je wilt dat de zoekmachine ze kent.

Het helpt Google Crawler om gemakkelijk door jouw website te navigeren, nieuw inhoud te ontdekken en jouw pagina’s te indexeren.

Wanneer je website nog relatief nieuw is kan het een tijdje duren voordat Google je website goed indexeert. Om dit proces te versnellen kun je één of meerdere XML-sitemap(s) indienen bij Google Search Console. Als je de plugin van Yoast Seo hebt geinstalleerd kan je dat automatisch laten doen. Heb je dat niet of heb je een HTML website dan kan ik dat ook voor je doen.

Een andere manier waarop je Google kunt helpen jouw website te indexeren, is door jouw WordPress robots.txt-bestand te optimaliseren.

Een robots.txt-bestand biedt een pad voor Google-bots en vertelt hen hoe ze jouw website kunnen crawlen en indexeren. Het helpt om aan te geven welke pagina’s de spiders van zoekmachines moeten crawlen en welke niet. Als gevolg hiervan bespaart je crawlquota en gaan de bots niet door pagina’s die niet nodig zijn, zoals de beheerderspagina.

aDONNAdesign kan je hier óók mee helpen!

9 – Websitebeveiliging

Naast de website-architectuur is de beveiliging van jouw website nu ook een sleutelfactor van Google. Dit is waar je ervoor moet zorgen dat jouw site nu op HTTPS staat, omdat het de gegevens tussen jouw website en de browser van jouw gebruiker versleutelt.

Google bevestigde in 2014 dat HTTPS nu een ranking-signaal is. Dus als jouw site geen SSL-certificaten heeft en op HTTPS staat dan moet je dat nu toch maar meteen gaan regelen!

HTTPS_and_padlock_in_website_address_bar

10 –  Gebruikerservaring

De laatste Google-rankingfactor die we voor je hebben, is de algehele gebruikerservaring van jouw website. Nu zijn er veel dingen die bijdragen aan een goede gebruikerservaring.

Maar hoe meet Google dit?

Het maakt gebruik van een programma voor kunstmatige intelligentie genaamd RankBrain, dat andere classificatiesignalen bevat, zoals:

  • CTR (klikfrequentie) : dit is het percentage gebruikers dat in de zoekresultaten op jouw websitelink klikt. Door jouw CTR te verbeteren , kunt je jouw ranglijst verbeteren, vooral als je vastzit in de top 5-resultaten.
  • Bouncepercentage – Een hoog bouncepercentage is niet goed voor jouw site. Als een groot aantal mensen op jouw site klikt en vervolgens op de knop Terug drukt zonder interactie met jouw website, zal Google denken dat de pagina niet relevant is en zal deze niet worden geclassificeerd.
  • Wachttijd – Dit meet hoe lang een bezoeker op jouw site blijft nadat hij uit de zoekresultaten van Google komt. Hoe hoger de verblijftijd, hoe beter het is.

Bron: MonsterInsights